Polski
Gamereactor
zapowiedzi
Age of Empires IV

Age of Empires IV - pierwsze wrażenia

Sprawdziliśmy pierwszą nową odsłonę serii Age of Empires od 2005 roku.

HQ
HQ

Od jakiegoś czasu wiemy, że nadchodzi zupełnie nowa odsłona serii Age of Empires. Starsze części co prawda niedawno zremasterowana, ale będzie to pierwsza nowa gra od czasu premiery Age of Empires III w 2005 roku. Przed dzisiejszą prezentacją Microsoft zaprosił nas na sesję podglądową, dzięki której dowiedziałem się więcej o produkcji, nad którą pracuje obecnie Relic Entertainment.

Zwiastun ujawniający zdradził już, że Age of Empires IV (AoE IV) przeniesie graczy z powrotem do średniowiecza. Philippe Boule, główny scenarzysta, wyjaśnił, że setting ten oferuje bogactwo cywilizacji, z którymi ludzie do dziś nie są zbyt dobrze zaznajomieni. Reżyser Quinn Duffy dodał później, że Age of Empire IV jest duchowym następcą Age of Emipres II. Do tego jeszcze wrócimy.

Przede wszystkim było jasne, że zespół stojący za Age of Empires IV kładzie duży nacisk na nauczanie odbiorcy historii podczas gry. Po premierze dostępnych będzie osiem cywilizacji i cztery kampanie, z których każda koncentruje się na powstaniu określonego narodu. Jedna z nich ma dotyczyć podboju Anglii przez Normanów, który rozpoczął się inwazją Wilhelma Zdobywcy i bitwą pod Hastings w 1066 r. Kampania obejmie także potomstwo Wilhelma aż do podpisania Magna Carta w 1215.

To jest reklama:

Adam Isgreen, dyrektor kreatywny franczyzy, powiedział, że pozwala to twórcom na wykorzystanie gry do opowiedzenia swego rodzaju „zhumanizowanej historii". Dowiedzieliśmy się również, że „podczas kampanii narrator przedstawi kontekst historii". Ponadto między misjami zobaczymy krótkie filmy przedstawiające porównanie współczesnych miejsc z średniowiecznymi budowlami i postaciami. Na prezentacji widzieliśmy fragmenty wideo przedstawiające historyczne angielskie miasto i zamek, po którym spacerowali żołnierze. Twórcy dodali, że w grze pojawi się „około trzech godzin materiału dokumentalnego i historycznego".

Mając do dyspozycji całą historię średniowiecza, programiści mogli zdecydować się na wiele różnych cywilizacji do wyboru. Prezentacja ujawniła cztery: Anglików, Mongołów, Chińczyków i Sułtanat Delhi. Ta ostatnia nie była wcześniej ogłaszana i zaoferuje oszałamiającą architekturę południowoazjatycką i potężne jednostki słoni. Odnosząc się do wyborów cywilizacji, Quin Duffy powiedział: „Próbowaliśmy znaleźć cywilizacje, które pozostawiły ślad w historii i które przetrwały próbę czasu aż do teraz".

Cywilizacje mają być „znacznie bardziej asymetryczne" niż w poprzednich częściach. Adam Isgreen wyjaśnił: „Frakcja angielska będzie bardzo podobna do Brytyjczyków z Age of Empires II, ale wraz z Mongołami przekraczamy granice tego, co wcześniej dokonało Age of Empires". Ci drudzy są w stanie na przykład spakować i przesunąć swoje budynki i będą mieli dostęp do zagrody dla owiec, co oznacza, że nie są uzależnieni od jagód na wczesnych etapach rozgrywki. Dlatego też każda cywilizacja będzie musiała inaczej nadawać priorytety między czterema rodzajami zasobów.

Age of Empires IV
To jest reklama:

Znajoma pozostanie natomiast mieszanka podstawowych jednostek z wieloma unikalnymi jednostkami i technologiami. Wygląda na to, że tym razem standardowe jednostki mają skórkę specyficzną dla danej cywilizacji. Włócznicy mongolscy noszą charakterystyczną zbroję blaszkową, podczas gdy włócznicy z Sułtanatu Delhi noszą na przykład turbany. Klasyczny „trójkąt" pomiędzy walczącymi ze sobą pikinierami, kawalerią i łucznikami również pozostanie bez zmian.

Istnieją również epoki, podobnie jak w poprzednich grach, począwszy od wieków ciemnych, a na imperializmie skończywszy. Te będą działać jak w Age of Empires III. Każdy postęp w epoce zmusi nas do wybrania ścieżki specjalizacji zwanych landmarkami. Nie znamy szczegółów, ale wyobrażamy sobie, że trzeba będzie wybierać pewne korzyści ekonomiczne lub ścieżkę specjalizacji wojskowej, która da nam przewagę nad przeciwnikami.

Zupełnie nowym elementem rozgrywki jest mechanika zasadzek. Jednak poza wzmianką, że istnieje, niewiele na ten temat ujawniono. Przerobiono również wojnę oblężniczą. W Age of Empire IV mury i bramy można obsadzić garnizonem. Ponadto ściany są montowane przez jednostki, co oznacza, że łucznicy mogą na nich stanąć i strzelać. Wrogowie również mogą wspinać się po ścianach za pomocą sprzętu oblężniczego.

Nowością w serii są jednostki bohaterów, które według Quinna Duffy'ego mają „ograniczone zdolności specjalne". Przykładowo, Czyngis-chan może wstrzelić strzałę z fajerwerkami, wzmacniając inne jednostki. Nie będą to żadni terminatorzy, po prostu zapewnią niewielki boost podczas walki. W kampaniach jednostki bohaterów będą bardziej eksponowane. Nowy zwiastun rozgrywki pokazuje również niektóre ich moce.

Patrząc na jednostki, oprawa wizualna jest o wiele bardziej kreskówkowa niż w starszych odsłonach. Dyrektor artystyczny Zach Schläppi wyjaśnił, że ekipa celowo zdecydowała się na mniej realistyczny styl grafiki: „Gra musi być czytelna i łatwa do zrozumienia dla gracza. To zapewnia równowagę między historią, rozgrywką i fundamentami naszej franczyzy". Mamy jednak nadzieję, że nie przesadzą z tą kreskówkowością, ponieważ mogłoby to zepsuć historyczną atmosferę. Poza tym całość działa płynnie i na zaktualizowanym silniku, którego Relic używał już w niektórych swoich poprzednich grach.

Na koniec zostawiliśmy ciekawostkę, która nas osobiście bardzo podjarała. Chodzi o fakt, że każda z cywilizacji będzie miała (ponownie) swoje własne drwiny zgodne z historią. Tym razem będą się one zmieniać nawet podczas przechodzenia między różnymi epokami. Twórcy powiedzieli, że ich zespoły podróżowały po całym świecie, aby nagrać autentyczne głosy. Każda cywilizacja będzie miała również własną, unikalną ścieżkę dźwiękową i architekturę.

Podsumowując, Age of Empires IV ma wiele do zaoferowania pod kątem historycznym, a mieszanka znajomych mechanik rozgrywki z zupełnymi nowościami wydaje się bardzo obiecująca. Naszym jedynym zmartwieniem pozostaje kreskówkowa oprawa graficzna, która może nie spodobać się miłośnikom realizmu.

Age of Empires IVAge of Empires IV
Age of Empires IV
HQ

Powiązane teksty

0
Age of Empires IVScore

Age of Empires IV

RECENZJA. Przez Marco Vrolijk

Gra posiada bogatą historię, ale niestety tego samego nie można powiedzieć o części dla wielu graczy.

0
Age of Empires IV w złocie

Age of Empires IV w złocie

WIADOMOŚĆ. Przez Jonas Mäki

Przyzwyczailiśmy się, że gry konsolowe stają się złote na miesiąc lub dwa przed faktyczną datą premiery. Z drugiej strony na PC nie działa to w ten sam sposób, a premiery...



Wczytywanie następnej zawartości