LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Polski
      Gamereactor
      zapowiedzi
      Crusader Kings III

      Crusader Kings III - zapowiedź

      Przyjrzeliśmy się następcy tronu przed wrześniową koronacją.

      HQ
      HQ

      Jeśli było coś, co wyróżniało Crusader Kings II, to tym czymś był koszmarnie wysoki próg wejścia. Od premiery w 2012 aż do dziś trudno było się wkręcić w tę grę przez jej złożoność. Główne założenia serii skupiają się na rozgrywce sandboksowej, a gracz steruje potężną, historyczną dynastią. Wszystkiemu towarzyszą dziesiątki, jeśli nie setki mechanik. Drugiej odsłonie trudno było przyciągnąć do siebie nowych graczy, ponieważ Paradox co rusz wydawał nowe rozszerzenia, wprowadzające jeszcze więcej zawartości. Choć gra znalazła wiernych fanów i wciąż radzi sobie dobrze, jest na rynku już niemal od dekady i zaczynają pojawiać się nań pierwsze zmarszczki. Niedawno mieliśmy okazję przyjrzeć się wczesnej wersji jej następcy i wiemy już, jakie pozytywne zmiany przyniesie Crusader Kings III, ale też jakie błędy poprzedniczki powtórzy.

      Crusader Kings III nie jest grą fabularną polegającą na byciu królem lub królową. Tu przejmujemy kontrolę nad całą rodziną i chronimy swą dynastię w miarę postępu historii. Możemy zrobić to na wiele sposobów, ale ogólna zasada jest taka, że potrzebujemy wsparcia i władzy, co osiągniemy będąc po prostu kompetentnym władcą, ale też knując i wywołując presję na przeciwnikach. W tym celu stworzono nowy system "przechwyceń", w którym wyświadczamy postaciom różnego rodzaju przysługi, by uzyskać to, czego chcemy. Działa to całkiem dobrze i sprawia, że nawiązujemy głębsze relacje z naszą świtą wyznawców. Królewskość to poważna sprawa, a wraz z upływem growych lat napotkamy szereg wyzwań, od potyczek politycznych i sprzeczek rodzinnych po wojny toczone przez armie zebrane z naszych ziem i opłacone złotem skradzionym z naszych skarbców.

      Zanim jednak rozpoczniemy wojnę z kimkolwiek, musimy wiedzieć, jak to wszystko działa, a to wymaga czasu. Crusader Kings II okazał się niezwykle popularny mimo swojego poziomu trudności, ale nadal uważamy, że największym wyzwaniem, przed jakim stoi jego spadkobierca, jest wprowadzenie odbiorców w serce doświadczenia i przełamanie zniechęcającej warstwy ustaw o sukcesji i etykiety politycznej. Jedną z nowych funkcji, która powinna znacznie ułatwić zabawę początkującym, jest encyklopedia, do której można uzyskać dostęp poprzez umieszczenie wskaźnika myszy na słowie kluczowym. W ten sposób możemy otworzyć okno wypełnione potrzebnymi informacjami, które zawierają nowe słowa kluczowe, które z kolei mogą zostać otwarte w kolejnych oknach. Jeśli chcemy się więc zagłębić w dany temat lub poczytać o jakimś prawie, możemy wykorzystać ten nowy system do nauki.

      To jest reklama:
      Crusader Kings III

      Interfejs użytkownika i projekt menusów zostały całkowicie zmienione i chociaż zajęło nam trochę czasu, by przyzwyczaić się do nowego designu, jak najbardziej ma on sens. Po ograniu dema wróciliśmy do Crusader Kings II, by porównać wszystko na świeżo, a różnica między starym a nowym interfejsem to niebo a ziemia. Przy tak eleganckiej prezentacji "trójki" jej poprzedniczka wygląda już naprawdę archaicznie. Dużo robią tu nowe modele postaci, które dominują na większej części ekranu i stanowią ogromną poprawę względem rysowanych portretów z dawnych lat. Trójwymiarowe modele wprowadzają znacznie więcej dynamizmu, a choć nie jest to może nowość w dzisiejszych czasach, warto docenić, że ich wygląd zmienia się w zależności od statusów fizycznych, takich jak choroba.

      Naturalnie, mapa również doczekała się odświeżenia. Ta jest znacznie bardziej szczegółowa. Rozciąga się od gór w pobliżu Islandii poprzez Afrykę aż do Indii, reprezentując kultury całego świata. Kraje składają się z okręgów, a każdy z nich ma poziomy "kontroli" i "rozwoju", na które trzeba uważać, a szereg różnych budynków pomaga w kształtowaniu królestwa w zależności od sytuacji. Po raz kolejny gracz może użyć przeróżnych kamer, by przyjrzeć się otoczeniu z bliska, co wydaje się szczególnie przydatne na samym początku rozgrywki.

      Crusader Kings III
      To jest reklama:

      Jeśli nie jesteś doświadczonym fanem Crusader Kings II, prawdopodobnie będziesz chciał zrobić to samo co my i najpierw ukończyć samouczek. Choć ten nie zapoznaje odbiorcy z jedną z najbardziej skomplikowanych mechanik w grze - systemem religijnym - oferuje małą, skondensowaną wyspę, na której można eksperymentować z wieloma rzeczami. Trwaliśmy na niej przez cztery pokolenia, zanim rozpoczęliśmy jedną ze zbyt wielu wojen i ostatecznie pokonała nas Szkocja, która stale powiększała swoje wpływy na wyspie.

      Szkoci zaatakowali pomimo naszych najlepszych starań, aby się z nimi zaprzyjaźnić. Spędziliśmy dużo czasu na próbach oczarowania sąsiadującego z nami króla, a on miał o nas bardzo pozytywne zdanie (ostatecznie to nie pomogło, ale przynajmniej próbowaliśmy). Tak, system opinii z Crusader Kings II powraca, a nasz ostatni władca był bardzo lubiany. Byliśmy w stanie kształtować jego osobowość w większym lub mniejszym stopniu za pomocą systemu progresji rodem z RPG, który pozwala odblokowywać różne umiejętności w miarę postępów w rozgrywce. Personalizację władcy rozpoczynamy już na poziomie genetycznym, wybierając partnera dla swojej postaci oraz umiejętności, a następnie przydzielając dziecku wykształcenie, które określi jego dorosłość. Wczesne pokolenia naszej dynastii były skoncentrowane na wojsku, z bonusami do prędkości marszu i skuteczności jednostek, co w dużym stopniu pomogło w naszej militarystycznej ekspansji. Późniejsze głowy rodziny były jednak bardziej dyplomatyczne, zmuszając nas do przemyślenia dalszych działań.

      Crusader Kings IIICrusader Kings III

      Religia to kolejny obszar, w którym wprowadzono wiele innowacji, a wiara ma naprawdę spory wpływ na nasze rządy. Najbardziej znaczącym dodatkiem jest tworzenie nowych wyznań. Wykorzystanie ich na swoją korzyść to jeden ze sposobów przemiany religii na narzędzie ekspansji. Walka z heretykami zwiększa wiarę naszego ludu (i pasuje do tytułowej krucjaty), ale możemy też stworzyć własną wiarę i wykorzystać ją do zjednoczenia całego narodu. Możliwości wydają się nieograniczone.

      Jeszcze inny nowy system jest powiązany ze stresem naszego władcy. Został on zaprojektowany z myślą o rolpleju, a podejmowanie decyzji sprzecznych z istniejącymi cechami osobowości naszej postaci po prostu zacznie ją martwić. Wtedy włącza się jej system obronny, reprezentowany przez mini-historie podobne do paragrafówek. Takie osobiste anegdotki pojawiają się dość często, a podczas dwunastu godzin spędzonych z demem natknęliśmy się nawet na kilka duplikatów. Nie wydaje się jednak, by był to poważny mankament gry.

      Crusader Kings IIICrusader Kings III

      Akcja gry rozpoczyna się wcześniej niż w podstawowym Crusader Kings II, jeszcze przed 1066 rokiem i podbojem Anglii przez Normanów. Możemy jednak zacząć rozgrywkę od innych punktów początkowych, a ich krótkie opisy pozwalają zapoznać się z doświadczeniem, w jakie wtedy wskoczymy. Trudność Crusader Kings III wiąże się z niepewnością sytuacji, w jakiej się znajdziemy, a jeśli zostaniemy otoczeni przez potężne, dominujące kraje, możemy od razu wpaść w tarapaty. To powiedziawszy, cała zabawa nie polega tylko na atakowaniu sąsiadów, a najbardziej cieszy nie cel, lecz sama droga. Podobnie jak jego poprzednik, nowy Crusader Kings świeci najjaśniej, gdy elementy RPG i sandboksa łączą się, tworząc indywidualne, personalne momenty każdego gracza z osobna, które nie mogłyby spotkać nikogo innego.

      Trudno powiedzieć, jak konsekwentny będzie w tym wszystkim Crusader Kings III, ale patrząc na te kilkanaście godzin spędzonych z niemal ukończoną wersją gry, nadchodząca odsłona serii będzie kontynuowała spuściznę swojego prekursora. Tym razem jednak wszystko wydaje się czystsze i bardziej przestępne, ale również bardziej rozbudowane dzięki nowym i udoskonalonym mechanikom. Brakuje niektórych aspektów, takich jak handel i system ekwipunku, ale gra wydaje się koncentrować na przedstawieniu charakteru i rodzinnego dramatu, jednocześnie zachęcając graczy do budowania dynastii.

      Po wyłączeniu wersji demonstracyjnej dla prasy próbowaliśmy wrócić do poprzedniej odsłony serii, ale po krótkim czasie odłożyliśmy Crusader Kings II i postanowiliśmy poczekać na debiut następcy. Koronacja Crusader Kings III odbędzie się już pierwszego września. Wtedy też będziemy mogli dokładnie przyjrzeć się nowemu symulatorowi dynastii i zrobimy to z przyjemnością, ponieważ ten przedsmak w postaci dema tylko zaostrzył nasz apetyt na główne danie.

      Crusader Kings III
      Crusader Kings IIICrusader Kings IIICrusader Kings III

      Powiązane teksty



      Wczytywanie następnej zawartości