Polski
recenzje
Dirt Rally 2.0

Dirt Rally 2.0

Brud, pot i pisk opon.

Dirt Rally 2.0

Gry wyścigowe istnieją właściwie odkąd tylko branża wyszła z okresu niemowlęcego, dostarczając kanapowym kierowcom przyjemnej, zręcznościowej rozgrywki, a przy tym niezwykle wymagającej zabawy wszystkim, którzy stawiają na realizm i nie szczędzą środków, by poczuć się jak prawdziwi kierowcy. W tym gąszczu możliwości różni twórcy zupełnie inaczej podchodzą do tematu motorsportu - takie Project Cars stara się wybrać drogę kompleksową, podczas gdy marki takie jak F1 czy omawiany Dirt skupiają się na jednym tylko aspekcie. Zasiądźmy więc za kierownicą rajdówki i sprawdźmy, czy najnowszy Dirt „dowozi".

Na samym wstępie zaznaczyć muszę, że testowałem grę nie do końca zgodnie z przeznaczeniem, bowiem grałem na padzie, a rozgrywka bardzo szybko zweryfikowała, że kierownica jest absolutnie niezbędnym akcesorium w przypadku tej produkcji. Z czego taki stan rzeczy wynika? Z nastawienia na realizm i wszystkie tego konsekwencje. Samochody zachowują się znacząco różnie w zależności od nawierzchni, po jakiej jadą, ogumieniu, jakie na nie założymy, czy pogody, jaka nas spotka. Do tego wszystkiego dochodzą również uszkodzenia, jakie mogą nam się przytrafić w trakcie przejazdu oraz bardziej zaawansowane ustawienia mechaniki samochodu. Całość daje niesamowite odczucie prowadzenia, które jest ogromnym wyzwaniem, jeśli chce się jeździć na wysokim poziomie.

Dirt Rally 2.0

A gdzie i czym będziemy jeździć? Trasy, jakie przyjdzie nam przemierzać za kierownicą wirtualnych rajdówek, rozlokowane są na całym świecie, od Polski przez Hiszpanię i Argentynę aż po Australię i wiele więcej. Do wyboru mamy zarówno klasyczne rajdy, jak i wyścigi Rallycrossowe. Zawartości w grze jest naprawdę dużo, ale pewnie będzie jeszcze więcej za sprawą dodatków. A czym jeździmy? Samochody podzielone są na kategorie, które realistycznie odzwierciedlają kategorie samochodów rajdowych. Dzięki temu zawsze jesteśmy spokojni, że nasz pojazd rywalizuje jak równy z równymi. Gama samochodów jest bardzo szeroka, począwszy od klasycznych starych rajdówek, przez te nieco nowsze, a skończywszy na nowoczesnych i potężnych maszynach, które wymagają od kierowcy wielu umiejętności. Są też autentyczne modele samochodów biorących udział w Rallycrossie. Łączna liczba pojazdów jest na tyle pokaźna, że każdy znajdzie maszynę dla siebie, a gdy dopadnie go nuda, bez problemu znajdzie wiele alternatyw.

Dirt Rally 2.0

Gdy już wybierzemy swój pierwszy samochód, czas na nasz pierwszy rajd. Rajdy składają się z kilku odcinków. By wygrać cały rajd, należy mieć łącznie najlepszy czas z wszystkich uczestników. Zasady bardzo proste i czytelne: za wygrane wyścigi i rajdy zdobywamy punkty, dzięki którym możemy naprawić nasz obecny pojazd albo zainwestować je w nowy. Tak wygląda rozgrywka w głównej „karierze". Powoli pniemy się do góry i staramy wygrać każdy rajd. Podobnie prezentuje się sprawa w rozgrywce dowolnej, jednak z kilkoma różnicami. Po pierwsze, do każdego rajdu oddzielnie wybieramy samochód, po drugie - za naprawę samochodów nie płacimy punktów, zostaje wyłącznie aspekt czasu naprawy. Zaczynamy od wyścigów historycznych i kolejno odblokowujemy następne. Z bliźniaczymi mechanikami spotkamy się w Rallycrossie. Ten również podzielony jest na „karierę" oraz zawody dowolne, dzięki czemu w każdym momencie możemy brać udział w takich zawodach, w jakich mamy ochotę. Jest również tryb sieciowy, gdzie możemy sami tworzyć rozgrywki z dostępnych tras albo przyłączać się do już istniejących. Całość daje masę rzeczy do robienia, a fani rajdów na pewno nie będą ziewać z nudy.

Dirt Rally 2.0

W przypadku gier wyścigowych często mówi się o niezwykle zaawansowanej, fotorealistycznej grafice. Dirt Rally 2.0 jest pod tym względem bardzo nierówny. Z jednej strony potrafi zachwycić klimatycznym przejazdem przez las w deszczu, by za chwilę straszyć nieostrymi teksturami, ubogą geometrią obiektów czy paskudnym widokiem w lusterku wstecznym, w którym obiekty przechodzą magiczną transformację w proste sprite'y. Modele samochodów nie są tak szczegółowe jak w innych grach pokroju Gran Turismo czy Forzy. Cel twórców był jednak inny i ten zrealizowali bezbłędnie. O co chodzi? O stabilne sześćdziesiąt klatek na sekundę, bez względu na to, czy nasz samochód właśnie zgina się na wszystkie sposoby za sprawą bliskiego spotkania z drzewem, czy mkniemy na złamanie karku przez pustkowia Australii. Kolejnym istotnym aspektem jest audio. Nie chodzi wyjątkowo jedynie o odgłosy samochodów, które są zwyczajnie dobre, ale o głos pilota. Nawet przy długiej rozgrywce nie czuć irytacji czy zmęczenia podawanymi przez niego informacjami. Te zawsze są precyzyjne i doskonale zrozumiałe. W kwestii czytelności tego, co oznaczają, wystarczy krótki poradnik, by w tym wszystkim się połapać i zobaczyć, że to faktycznie jest bardzo istotne.

Dirt Rally 2.0 jest tym, co z pewnością ucieszy entuzjastów wirtualnych rajdów. Warunkiem koniecznym do korzystania z pełni potencjału jest posiadanie kierownicy, bo granie na padzie w dłuższej perspektywie mija się z celem.

08 Gamereactor Polska
8 / 10
+
Dużo zawartości, świetny symulacyjny model jazdy, zaawansowane uszkodzenia samochodów, bardzo dobra jakość audio, rewelacyjna optymalizacja.
-
Nierówna jakość oprawy graficznej, gra skierowana jest raczej do wąskiego grona odbiorców.
overall score
to ocena naszych redaktorów. Jaka jest Twoja? Wynik ogólny jest średnią wyników redakcji każdego kraju

Powiązane teksty



Wczytywanie następnej zawartości


Cookie

Gamereactor korzysta z plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość przeglądania naszej strony internetowej. Jeśli kontynuujesz, założymy, że jesteś zadowolony z naszych zasad dotyczących plików cookie.