Polski
Gamereactor
zapowiedzi
Elden Ring

Elden Ring - pierwsze wrażenia

Przyjrzeliśmy się nadchodzącej grze RPG studia FromSoftware.

HQ

W poprzednich pracach FromSoftware udało się połączyć wymagający system walki z ekscytującym uczuciem eksploracji, a tym samym osiągnąć coś znacznie bardziej istotnego niż bycie „trudnymi grami". W brutalnych scenariuszach walki każdy błąd stanowi różnicę między życiem a śmiercią, dlatego zwycięstwo w Soulslike'u czasami sprawia wrażenie, że dokonałeś niemożliwego. Ta motywacja jest napędzana chęcią eksploracji, która w połączeniu z zaskoczeniem, jakie odczuwa się podczas odkrywania mistycznego świata (i jego niebezpieczeństw), tworzy bardzo wciągające uczucie, w którym wiele osób się zakochało.

W następnej grze zespołu, Elden Ring, FromSoftware opierało się na tych dwóch głównych aspektach. Wnikliwa mechanika walki znana z Dark Souls i Bloodborne została wzbogacona o opcje taktyczne, dzięki czemu gracze mogą pokonać niebezpieczeństwa na wiele różnych sposobów. Według twórców na doświadczenie gracza istotny wpływ będzie miał ich własny styl gry i aby to umożliwić, zespół wyruszył na nieznane terytorium. FromSoftware stworzyło historię ramową i otwarty świat, aby przenieść punkt ciężkości znanej formuły w kierunku gry fabularnej. Na Gamescomie mogliśmy przyjrzeć się bliżej, jak ta zmiana może zadziałać.

HQ

Jak można się spodziewać po grze Souls, fabuła jest otwarta na interpretację: wyblakłe światło Lost Grace prowadzi Tarnished One (czyli nas) przez tak zwane Lands Between. Tam znajdujemy starożytnych półbogów odpowiedzialnych za zniszczenie Pierścienia Eldenów. Jeśli uda nam się je pokonać, sami możemy zostać Elden Lordem. Przynajmniej taką obietnicą zostaliśmy zwabieni do tego miejsca „zza mgły".

To jest reklama:

Podstawą tej „złożonej, wielowarstwowej narracji" jest pióro George'a R.R. Martina, który kilka lat temu zostawił mitologiczne podstawy Elden Ring Miyazakiemu i jego zespołowi. Według rzecznika PR, Yasuhiro Kitao, FromSoftware nie napotkało żadnych ograniczeń podczas interpretacji materiału, więc mogli swobodnie stworzyć swój własny świat gry na podstawie prac przygotowawczych Martina.

Kitao potwierdził nam, że los NPC w najnowszej odsłonie Soulsów zostanie zakomunikowany jaśniej niż w przeszłości. Jednocześnie deweloper najwyraźniej chciał stworzyć luźny framework, który gracze mogą dowolnie interpretować. Oznacza to, że w zależności od własnego doświadczenia z co najmniej 30-godzinną przygodą, powinieneś być w stanie wyciągnąć różne wnioski na temat nadrzędnej historii.

Mówi się, że Elden Ring jest wielokrotnie większy niż poprzednie gry dewelopera. Aby nie zgubić się w Krainach Pomiędzy, studio po raz pierwszy wprowadza metody nawigacji. W górnej części ekranu widoczny był kompas, a gracz otrzymuje dostęp do dokładnej mapy całego terenu. Potrzebujemy specjalnych fragmentów map, aby odkryć nieznane regiony, ale gdy tylko je znajdziemy, możemy oznaczyć gniazda niebezpiecznych potworów, ważne zasoby lub skarby, podobnie jak w The Legend of Zelda: Breath of the Wild.

To jest reklama:

Z daleka mogliśmy dostrzec słabo strzeżony konwój, któremu towarzyszyło kilku prostych żołnierzy. Jednak gdy tylko nasza postać postanowiła podejść do wozu, nagle - na pewno nie całkiem przypadkowo - z nieba spada smok i likwiduje dla nas strażników. Od nas zależy, czy wycofamy się, by przeżyć kolejny dzień, czy też spróbujemy porwać nowo schwytany smoczy skarb latającej jaszczurki na jego oczach.

Przemierzamy Krainy Pomiędzy na grzbiecie naszego zaufanego „Spirit Steed", którego możemy przywołać w dowolnym momencie (z wyjątkiem lochów i podczas sesji wieloosobowych). Ze swoim czworonożnym towarzyszem możemy szybko podróżować po rozległym świecie gry. Zwierzę w mgnieniu oka przeniesie nas na wysokie płaskowyże i nie musimy się nawet martwić o obrażenia od upadku - ponieważ nie istnieją w tej grze. Będziemy mogli walczyć z grzbietu konia, nawet z innymi konnymi wrogami.

HQ

Nie widzieliśmy jeszcze wiele ze świata gry, ale jasne jest, że Lands Between będzie składać się z różnych obszarów. Widzieliśmy przebłyski ośnieżonych szczytów, różnokolorowe lasy, rozległe prerie i spowite mgłą bagno pokryte dużymi grzybami. Głównym zadaniem tego regionu jest doprowadzenie nas do różnych „Dziedziczych Lochów": Obszary te będą przypominać poziomy znane z Dark Souls i reszty, także dlatego, że każdy z nich jest pilnie strzeżony przez potężnego Starszego Lorda. Zamek Stormvale - który możecie zobaczyć w zwiastunie E3 2021 - będzie jednym z tych bardziej tradycyjnych wyzwań.

Na tym poziomie możemy zdecydować, czy chcemy obrać bezpośrednią drogę i dać się zestrzelić balistami (podczas walki z przeciwnikami), czy też wolimy wybrać sekretną ścieżkę na skraju zamku. Według FromSoftware obszary te przypominają złożony i wielowarstwowy projekt poziomów, z którego słynie studio. Jednak ta formuła została rozszerzona w Elden Ring o nową opcję ruchu, ponieważ możemy teraz swobodnie skakać, tak jak Wolf w Sekiro: Shadows Die Twice. To drobiazg, ale bardzo istotny, ponieważ obszary są zaprojektowane z myślą o tej zdolności, wyjaśnił Kitao.

Różnorodność opcji taktycznych jest tym, co wyróżnia Elden Ring na tle innych gier Souls. Podobnie jak w poprzednich tytułach dewelopera, będziesz mógł tak zaprojektować swoją postać, aby rozwijać np. wojownika walczącego w zwarciu, czarodzieja czy łucznika. W tej grze jednak zachęcamy do rozważenia wszystkich dostępnych nam możliwości rozgrywki. Możesz to zobaczyć na przykład w sztuce broni, która nie jest już przywiązana do stałej broni, ale zamiast tego można ją założyć i wymienić w punkcie kontrolnym. Wybór zaklęć, broni i umiejętności ma na celu sprawić, by Elden Ring był jak „stara dobra gra RPG", co ma duży wpływ na to, jak podchodzisz do wyzwań tej przygody.

Aby było jaśniej, FromSoftware pokazało nam infiltrację małego obozu. Zanim weszliśmy do środka, zbadaliśmy sytuację przez lornetkę, aby znaleźć odpowiednią trasę w kierunku pilnie strzeżonego skarbu. Nasza postać przekradła się przez wysoką trawę, uśpiła strażnika zatrutą strzałą i jednym atakiem wyeliminowała go (nie potrafiłem określić, czy to śmiertelny cios, czy dźgnięcie w plecy). Nieco później wybuchł alarm, po czym twórcy wezwali niewielką grupę duchów, które zajęły się pozostałymi żołnierzami, dając nam czas. Znamy już wiele z tych elementów z serii, ale wcześniej w grze Soulsborne połączenie wszystkich tych narzędzi było nie do pomyślenia.

Z pomocą skradania się można opóźnić bezpośrednią konfrontację, ale metodycznej rozgrywki tej serii nie da się całkowicie ominąć. Jeśli zauważysz, że utknąłeś, nie bój się uzyskać pomocy, czy to w postaci towarzyszy NPC, czy innych ludzkich graczy. Na kamiennych pomnikach możesz określić rodzaj przyzywania, które chcesz wykonać (jeśli masz do tego potrzebne statystyki), ale nadal musisz się nad tym zastanowić, ponieważ przywołanie NPC jest ograniczone do jednego użycia na odpoczynek.

Jeśli mimo to utkniesz, ostatnią szansą może być prośba o pomoc w grze kooperacyjnej. Maksymalnie dwóch sojuszników może dołączyć do twojej drużyny, aby wraz z tobą podbić Krainy Pomiędzy, przeszukiwać podziemne lochy w poszukiwaniu ukrytych skarbów lub pomagać w następnej walce z bossem. Podobnie jak w innych grach dewelopera, przeciwnik-boss zyskuje więcej punktów życia wraz z większą liczbą graczy, którzy dołączą do twojej gry. Według FromSoftware ograniczenia dotyczące gry online zostały drastycznie zmniejszone, dzięki czemu gracze mogą teraz znacznie łatwiej wypróbować tę opcję. W przeszłości, aby połączyć się z trybem online, trzeba było zbierać rzadkie materiały eksploatacyjne, ale w Elden Ring powinno to być znacznie mniej uciążliwe. Oczywiście będą również uwzględnione asynchroniczne elementy online.

Pod pewnymi względami prezentacja Elden Ring na Gamescomie otworzyła mi oczy, ale nie jestem jeszcze do końca przekonany. Twórcy chcą stworzyć grę RPG z otwartym światem, łączącą ich kultowy system walki z różnorodnym rozwojem postaci, który od dawna jest częścią serii. Tak zwane lochy dziedzictwa prawdopodobnie spełnią oczekiwania wielu graczy, ale co z resztą? Odkrywanie wyraźnie oznaczonych obszarów wewnętrznych i zewnętrznych to zupełnie inne zadanie, niż poruszanie się po otwartym świecie. To, czy FromSoftware uda się obudzić w nas chęć ponownego odkrycia, będzie prawdopodobnie bardzo ważnym szczegółem, który określi, jak bardzo możemy cieszyć się grą, gdy gracze zdobędą Elden Ring 21 stycznia.

Powiązane teksty

0
Elden RingScore

Elden Ring

RECENZJA. Przez Stefan Briesenick

Oczekiwanie dobiegło końca, a Fromsoftware wita zniecierpliwionych fanów w swojej pierwszej przygodzie z otwartym światem. Jak wypadła współpraca deweloperów z George'em R.R. Martinem? Sprawdźmy.



Wczytywanie następnej zawartości