Polski
Gamereactor
recenzje
Civilization VI

Civilization VI (PS4)

Civilization znów wyznacza nowy kurs.

HQ
Civilization VI

Ten rok był zdecydowanie jednym z lepszych dla konsolowych fanów gier strategicznych wszelkiej maści. Znalazło się i coś dla fanów wymagającego, trudnego sci-fi - Age of Wonders: Planetfall; i coś bardziej narracyjnego, jak postapokaliptyczny city builder Frostpunk; a teraz jesteśmy po premierze portu jednego z topowych reprezentantów gatunku - Civilization VI. Przekonywać do tego tytułu chyba żadnego gracza choć trochę zainteresowanego tematem nie trzeba - oryginalna wersja gry z PC szczyci się w serwisie Metacritic oceną 88 na podstawie osiemdziesięciu czterech recenzji krytyków. Edycja na Nintendo Switch od niej nie odstaje (zgadza się, co ciekawe, gra prędzej wyszła na „Pstryczku" niż Xboksie i PlayStation). Średnia recenzentów wynosi 86, a fani Nintendo przyjęli wydanie wręcz jeszcze cieplej, na Switchu wystawiając ocenę 7.9, podczas gdy na PC - równe 7.0. Co zatem ma do zaoferowania wersja na PS4?

W gruncie rzeczy to bardzo poprawnie wykonany port bardzo dobrej strategii, choć konsolowa premiera Civilization VI nie należała do idealnych, nieco psując pierwsze wrażenie. Przez pierwszy tydzień od wydania gracze spotykali się z tak dużymi problemami z łącznością w trybie wieloosobowym, że gra oczywiście musiała aż zmierzyć się z tak zwanym review bombingiem. 2K szybko załatało błędy odpowiednią łatką, choć niektórzy utrzymują, że patch nie naprawił sytuacji. Ponadto pod postem na Twitterze informującym o aktualizacji możemy przeczytać, że dla wielu posiadaczy zarówno PS4, jak i Xboksa problemem okazało się dostosowanie rozdzielczości ekranu w grze. Port najwyraźniej nie wyświetla się poprawnie na pewnych modelach telewizorów i nie da się tego zmienić ani z poziomu samej gry, ani ustawień konsoli, co zmusza graczy do grzebania w opcjach telewizora.

Civilization VI
To jest reklama:

Za opisywany port, podobnie jak za wersję na Nintendo Switch i system iOS, ponownie odpowiada studio Aspyr i w zasadzie ekipie udało się utrzymać jakość poprzednich wydań - grafika nie różni się od oryginalnej, pecetowej wersji, oferując quasi-kreskówkowy styl i zapewniając stabilną liczbę klatek animacji, więc tu nie było nawet czego ciachać, bo każda konsola obecnej generacji jest w stanie udźwignąć taką produkcję. Zauważalnie dłuższe są na pewno ekrany ładowania pomiędzy PS4 Slim a PS4 Pro, przy czym w obu konsolach na końcu doczytywania zacina się dźwięk, co jest nieprzyjemne dla ucha. Ogólnie odniosłam wrażenie, że jakość dźwięku jest przeciętna, szczególnie jeśli chodzi o głosy postaci, więc jeśli miałabym wskazać jakiś problem techniczny, to właśnie udźwiękowienie wydało się mi najgorzej wykonane, choć nie wiem, jak to wygląda na pozostałych platformach.

Czyste, schludne, ładnie zaprojektowane menu i interfejs użytkownika, a także pełna polska wersja językowa pomagają szybko ten port okiełznać, nawet jeśli sterowanie z początku wydaje się nieintuicyjne. Na szczęście, Civilization VI nie ma problemu z wielkością czcionki i nawet zdawać by się mogło najmniejsze informacje widać na ekranie doskonale, nawet z drugiego końca pokoju, więc można się wygodnie rozsiąść na kanapie i spokojnie rozegrać każdą turę, wczytując się w tabelki i zarządzając jednostkami bez mrużenia oczu. Należy to pochwalić, bo w tym roku małe czcionki były po prostu zmorą wśród gier, która dotknęła nawet konsolowej wersji Ancestors: The Humankind Odyssey, recenzowanej przez Pawła wczoraj.

Civilization VI

Jeśli chodzi o sterowanie, jak wspomniałam, z początku wydaje się trudne do opanowania i wręcz nieintuicyjne. Szybko jednak okazuje się, że takie mapowanie przycisków jest najrozsądniejszym z możliwych i już po chwili odbiorca przestawia się i zapamiętuje właściwe kombinacje - chociażby jak przesunąć kamerę w inne miejsce na mapie i od razu kliknąć w pożądany obiekt bez przypadkowego powrotu do poprzedniej pozycji kursora. Poza tym opcji jest wręcz niewiele, dlatego łatwo je wszystkie spamiętać, a niektóre przyciski odpadają dzięki podwójnym interakcjom - triggerami oddalamy i przybliżamy mapę, bumperami otwieramy menu, z krzyżaka nie musimy nawet korzystać, bo między komunikatami można przełączać się drążkiem, a krzyżyk i kółko jak zwykle odpowiadają za potwierdzenie lub powrót do poprzedniej czynności.

To jest reklama:

Trzeba więc przyznać, że Civilization VI na PlayStation 4 to bardzo udany i, wbrew pozorom, wcale nie tak drogi port, jak zdaje się na początku. Gra, która została wydana trzy lata temu, kosztuje w cyfrowym sklepie PlayStation dwieście dziewięć złotych, lecz nie zawiera pakietu rozszerzeń Rise and Fall oraz Gathering Storm, który należy dokupić za kolejne sto sześćdziesiąt dziewięć złotych. Edycja na PS4 oferuje jednak sześć dodatkowych pakietów cywilizacji i scenariuszy wikingów, Polski, Australii, Persji i Macedonii, Nubii oraz Khmeru i Indonezji, a taki zestaw na PC wciąż kosztuje ponad trzysta czterdzieści złotych, można więc powiedzieć, że konsolowcy i tak nie mają źle. Szybki research powie nam, że w tej samej cenie znajdziemy Jurassic World Evolution czy Age of Wonders: Planetfall, a Tropico 6 i Xcom 2 wciąż są droższe. Trzeba więc uszanować i brać pod uwagę, że marka robi swoje, a Civilization to Civilization i po prostu się ceni. Choć mogłoby nie witać nas przy każdym włączeniu gry pytaniem, czy chcemy wydać pieniądze na DLC, bo to akurat jest inwazyjne i irytujące.

HQ

Mimo to Civilization VI jest obowiązkową pozycją dla każdego fana strategii turowych i posiadacza „Plejaka" zarazem, z czego pewnie zdaje sobie sprawę każdy zainteresowany. Zainwestować w produkcję warto - to solidny, udany pod niemal każdym względem port najnowszej odsłony jednej z najbardziej cenionych marek tego gatunku, choć wciąż nie tak popularnej jak „piątka" i nie tak wybitnie ocenianej jak „czwórka". Dobrze jednak, że w końcu zaszczycił swoją obecnością PlayStation 4, wzbogacając ofertę platformy w kategorii gier strategicznych.

08 Gamereactor Polska
8 / 10
+
Civilization VI to produkcja, której naprawdę brakowało w ofercie PS4; port został wykonany bardzo solidnie.
-
Jakość dźwięku budzi wątpliwości; do sterowania trzeba się chwilę przyzwyczaić.
overall score
to ocena naszych redaktorów. Jaka jest Twoja? Wynik ogólny jest średnią wyników redakcji każdego kraju

Powiązane teksty



Wczytywanie następnej zawartości