Polski
Gamereactor
artykuły

Wszystko, co musisz wiedzieć o PlayStation 5

Kiedy premiera? Ile konsola będzie kosztować? Jakie gry będą dostępne na start? Co z dodatkowymi akcesoriami?

HQ
HQ

Wiele osób martwiło się i niecierpliwiło, gdy sony nie reagowało na wybuch informacji na temat Xboksa Series X, ale wkrótce później japoński gigant dogonił konkurenta całą masą transmisji na żywo, wpisów na blogach i informacji publikowanych w swoich kanałach społecznościowych. Jedyną złą rzeczą wynikającą z takiego podejścia jest to, że niektórzy z was mogli przeoczyć pewne szczegóły dotyczące premiery PlayStation 5, która w Europie odbędzie się już 19 listopada (12 listopada w Ameryce Północnej, Australii, Japonii, Nowej Zelandii, Singapurze i Korei Południowej). Dlatego postanowiłem zebrać w tym artykule wszystkie informacje, które uważam za najważniejsze. Dajcie mi znać, jeśli macie jakieś pytania, a zaktualizuję tekst.

Specyfikacja

CPU: 8-rdzeniowy AMD Ryzen Zen 2 z 3,5 GHz
GPU: silnik graficzny oparty na AMD Radeon RDNA 2 ze zmienną częstotliwością do 2,23 GHz, co daje około 10,3 teraflopsów mocy obliczeniowej
RAM: 16GB GDDR6 (448GB/s)
Dysk: niestandardowy dysk SSD 825 GB, z czego 667,2 GB pamięci dostępnej dla gracza
HDMI: 1 x port HDMI 2.1
USB: 2 x port Type-A (Super-Speed USB 10 Gbps), 1 x port Type-A (Hi-Speed USB) i 1 x port Type-C (Super-Speed USB 10 Gbps)
Łączność bezprzewodowa: standard 802.11ac dual band
Ethernet: standard 802.3 10/100/1000

W przeciwieństwie do rodziny konsol Xbox Series Microsoftu, jedyną różnicą między dwoma edycjami PlayStation 5 jest brak napędu na płyty w jednej. Podczas gdy 10,3 teraflopa na papierze sprawia, że PS5 wydaje się sprzętem nieco słabszym od 12-teraflopowego Xboksa Series X, nie jest to coś, czym warto sobie zawracać głowę. Obie konsole są około 2,5 raza silniejsze od PlayStation 4 Pro i 5,6 raza mocniejsze od oryginalnej PS4. Dzięki temu są w pełni zdolne do uruchamiania wielu gier w rozdzielczości 4K (3840 x 2160 pikseli na ekranie) i 60 klatkach na sekundę jednocześnie. Po obniżeniu rozdzielczości niektóre gry będą działały nawet z prędkością do 120 klatek na sekundę na odpowiednich monitorach. Co więcej, sporo gier będzie obsługiwać bardzo ekscytującą technologię ray tracingu, co znacznie poprawi jakość oświetlenia i odbić.

To jest reklama:

Chociaż konsole są stworzone do obsługi takiej technologii, tylko czas pokaże, ile gier rzeczywiście osiągnie ten poziom. Weźmy jako przykład Spider-Mana: Milesa Moralesa. Jeden z pierwszych tytułów premierowych da graczom możliwość grania w 4K i 60 kl./s bez ray tracingu lub w 4K i 30 kl./s z ray tracingiem. Jednak piksele i tekstury to nie wszystko.

Mark Cerny, architekt PlayStation 5, poświęcił sporo czasu na omówienie czegoś, co nazwał Tempest 3D AudioTech, gdy w marcu tego roku ujawniono specyfikacje konsoli. Twierdził, że dzięki temu dźwięk 3D w grach osiągnie inny poziom, a kilku deweloperów przyznało, że technologia znacznie poprawi poczucie przestrzeni i precyzji. Brak zerwania immersji z powodu pojawiających się co rusz ekranów ładowania i doczytujących się tekstur oczywiście również pomaga w pozytywnym wrażeniu.

HQ
To jest reklama:

Dysk wewnętrzny

Przejście z dysku twardego na dysk półprzewodnikowy (SSD) robi znacznie większą różnicę, niż mogłoby się wydawać. Dyski SSD przesyłają dane znacznie szybciej niż dyski twarde, co oznacza między innymi drastycznie krótsze - o ile w ogóle obecne - ekrany ładowania czy dłuższy zasięg rysowania elementów na ekranie. Bez żadnych dodatkowych aktualizacji, wytarczy tylko zainstalować oryginalną grę. Przyzwyczailiście się do sprawdzania messengera w trakcie opuszczania laboratorium lub bazy wroga w Spider-Manie? Spider-Man: Miles Morales na PS5 błyskawicznie przeniesie was prosto na ulice Manhattanu. Nawet rozpoczęcie gry zajmuje tylko kilka sekund, co daje wystarczająco dużo czasu na znalezienie sobie idealnej pozycji do gry na krześle, sofie lub łóżku, zanim wskoczycie prosto do akcji.

Dysk zewnętrzny

Jedynym minusem jest to, że dyski SSD kosztują więcej niż dyski twarde, więc Sony zdecydowało się na niestandardowy dysk SSD o pojemności 825 GB wbudowany w obie konsole PlayStation 5. Każdy, kto gra w Call of Duty lub Red Dead Redemption 2, wie, że taki rodzaj przestrzeni dyskowej zapełni się w okamgnieniu, zwłaszcza że tylko 667,2 GB pozostaje do dyspozycji gracza, ponieważ dużą część zajmuje sam system operacyjny. Jasne, można przechowywać swoje gry na zewnętrznym dysku twardym, ale jeśli chcecie w nie grać, musicie je zainstalować na dysku SSD. Na szczęście jest to jedna z dziedzin, w których firma Sony przyjęła bardziej przyjazne dla konsumenta rozwiązanie niż Microsoft, ponieważ PS5 będzie obsługiwać wszystkie dyski SSD NVMe spełniające jeszcze nieogłoszone wymagania. Miejmy nadzieję, że doprowadzi to do silniejszej konkurencji i szybszych spadków cen. W chwili pisania tego tekstu tylko dysk SSD SN850 NVMe firmy Western Digital jest oficjalnie zgodny z PS5, a uzyskanie wersji 2 TB kosztuje więcej niż PlayStation 5 Digital Edition. À propos...

Cena

Sony zaskoczyło wielu, kiedy okazało się, że klienci otrzymają do wyboru nie tylko zwykłą PlayStation 5 z napędem dyskowym za 499,99 dolarów (2299 zł), ale także PlayStation 5 Digital Edition za 399,99 dolarów (1849 zł). Powtórzę raz jeszcze: jedyną różnicą pomiędzy nimi jest brak możliwości odtwarzania Blu-Rayów na tej drugiej. To bardzo ważne w kontekście kompatybilności wstecznej, o której napiszę nieco więcej po wyszczególnieniu, w jakie nowe gry będzie można zagrać w dniu premiery konsol.

Wszystko, co musisz wiedzieć o PlayStation 5Wszystko, co musisz wiedzieć o PlayStation 5
4Gamer

Gry na start

Kto chciałby grać w nieco podrasowane wersje starych gier, skoro wraz z PS5 na rynku pojawi się kilka zupełnie nowych produkcji? Wystarczy rzucić okiem na poniższą listę:

HQ

Wsteczna kompatybilność

Co więcej, po sześciu miesiącach zamieszania i spekulacji w końcu wiemy, że PlayStation 5 będzie w stanie uruchomić prawie każdą grę z PlayStation 4, ale żadnej z poprzednich generacji. Niektóre z nich nie będą nawet po prostu grywalne. Będą też lepsze. Nieznana jeszcze lista tytułów z PS4 będzie wczytywać się znacznie szybciej, korzystać z technologii Game Boost poprawiającej liczbę klatek na sekundę, a także z niektórych nowych funkcji PS5.

Szczególnie świetna wydaje się oferta dla członków PlayStation Plus o nazwie PlayStation Plus Collection. Oto zbiór niesamowitych tytułów z PS4, które subskrybenci Plusa mogą pobrać i grać w nie całkowicie za darmo od dnia premiery konsoli:

Wszystko, co musisz wiedzieć o PlayStation 5Wszystko, co musisz wiedzieć o PlayStation 5

Narodziło się jednak pewne zamieszanie, ponieważ Ubisoft zdecydował się opublikować, a następnie usunąć z powodu „nieścisłości" własną listę gier, które nie będą wstecznie kompatybilne na PS5 po tym, jak Sony opublikowało swoją. Skontaktowałem się z francuską firmą, by dowiedzieć się więcej na temat zaistniałej sytuacji, i zaktualizuję tę sekcję, jesli gry oznaczone * faktycznie działają. Oto gry z PS4, które nie będą działać na PS5 w momencie premiery konsoli:

Bardzo ważne jest, aby pamiętać, że gry na PS4, które posiadacie w wersji pudełkowej, będą wstecznie kompatybilne tylko ze zwykłym modelem PS5, podczas gdy wersje cyfrowe będą działać oczywiście na obu konsolach.

Jeśli chodzi o akcesoria, sprawy stają się nieco bardziej chaotyczne. Dobrą wiadomością jest ta, że DualShock 4, oficjalnie licencjonowane kontrolery innych firm (takie jak kierownice, arkadowe drążki itp.), zestawy słuchawkowe Platinum i Gold Wireless, sprzęty innych firm, które łączą się przez port USB lub gniazdo audio PlayStation VR, kontrolery ruchu PS Move, kontroler celowania i kamera PlayStation będą działać na PS5, ale jest w związku z tym mnóstwo zastrzeżeń.

DualShock 4 będzie działał tylko z grami z PS4. Ponieważ konsola nie ma wejścia optycznego, niektóre zestawy słuchawkowe, które go wymagają, nie będą działać. Główne marki, takie jak Astro, SteelSeries i Turtle Beach, zapowiedziały jednak, że pracują nad aktualizacjami wielu z nich, więc jeszcze nic nie wyrzucajcie. PlayStation Camera nie będzie działać od razu, należy zamówić bezpłatny adapter od Sony, co możecie uczynić pod tym linkiem. Co jeśli kupicie tylko kamerę PS5 HD, zapytacie? Przykro mi. Nowa kamera nie jest kompatybilna z PSVR, więc będziecie potrzebować i adaptera, i starej kamery. Kolejną wadą jest to, że PS5 nie obsługuje gier z PSVR, co oznacza, że będziecie musieli kupić Hitmana 3 i No Man's Sky na PS4, jeśli chcecie cieszyć się ich trybami wirtualnej rzeczywistości.

Ci z was, którzy nie posiadają PlayStation 4, ale nadal zależy im na adapterze (jeśli na przykład chcieliby używać kontrolerów Move w Dreams), powinni skontaktować się z pomocą techniczną PlayStation w swoim kraju.

Wszystko, co musisz wiedzieć o PlayStation 5Wszystko, co musisz wiedzieć o PlayStation 5Wszystko, co musisz wiedzieć o PlayStation 5

Nowy pad

Jednym z powodów, dla których DualShock 4 nie będzie działał z grami na PlayStation 5, jest to, że nowy kontroler, DualSense, stanowi znaczącą ewolucję swojego poprzednika. Nie mówię tylko o jego wielkości i zmianie kolorów. Haptyczne sprężenie zwrotne pozwala na odczuwanie bardziej precyzyjnych, zróżnicowanych i zasadniczo immersyjnych wibracji w dłoniach. Można to wykorzystać do dokładnego wskazania miejsca uderzenia, poczucia, że opony są bliskie utraty przyczepności, albo tego, jak potężne są kule ognia wyrzucane z rąk. Adaptacyjne triggery współpracujące z tym systemem to wisienka na torcie.

Spusty, które dostosowują swój opór do sytuacji na ekranie są czymś, czego po prostu trzeba doświadczyć. Niezależnie od tego, czy grając w Deathloop wasza broń się zatnie i nie będziecie w stanie nimi ruszyć, czy w Astro's Playroom poczujecie, jak cięciwa łuku powoli się nagina. Może brzmię jak marketingowa maszyna Sony, ale naprawdę adaptacyjne triggery w połączeniu z nową technologią wibracji zapewniają niespotykane wcześniej wrażenia. A nawet nie wspomniałem o wbudowanym mikrofonie, ładowaniu przez USB-C i kilku subtelnych zmianach w designie.

Menu i interfejs użytkownika

Subtelne, ale interesujące zmiany zostały również wprowadzone w intefejsie użytkownika i menu. Łatwiej jest zobaczyć je w akcji na poniższym filmie, ale najwazniejsze obejmują ogólnie super szybkie menu, system działań, który pozwala przejść bezpośrednio do określonych trybów lub poziomów w grach, pomoc i filmy instruktażowe od deweloperów (tylko dla członków PlayStation Plus), informacje o postępach i nagrody za określone trofea oraz szacunki, ile czasu zajmie ukończenie danego poziomu lub celu.

HQ

Wymiary

Można by pomyśleć, że tego rodzaju moc i system wymagają dużo miejsca i w rzeczywistości tak jest. Standardowy model PlayStation 5 ma 39 cm wysokości, 26 cm długości i 10,4 cm szerokości (z wypukłością spowodowaną napędem dyskowym) na dołączonej do zestawu podstawce. Edycja cyfrowa jest nieco cieńsza, ponieważ ma 39 cm wysokości, 26 cm długości i 9,2 cm szerokości. Bycie szczuplejszą nie oznacza, że i tak nie jest największą współczesną konsolą, co pokazuje nasz film porównawczy.

HQ

Recenzja

Jaki uzyskamy wynik, jeśli podsumujemy wszystkie te szczegóły? Recenzja Pawła pojawi się na naszej stronie lada moment, więc bądźcie czujni. Jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości co do niniejszego artykułu, dajcie znać w sekcji komentarzy poniżej lub za pośrednictwem naszych kanałów w mediach społecznościowych. Zrobię, co w mojej mocy, by na bieżąco aktualizować tę stronę o wszystkie najnowsze informacje w nadchodzących tygodniach i miesiącach.



Wczytywanie następnej zawartości